Herman Klein Velderman

Fractievoorzitter en raadslid

51 jaar

Holten

Herman Klein Velderman is sinds enkele jaren actief in de gemeentepolitiek en sinds 2014 raadslid voor D66 Rijssen-Holten.

Als vader van 5 kinderen woont de geboren en getogen Holtenaar sinds 2005 weer in Holten. Na afronding van zijn universitaire studie Chemische Technologie in Enschede heeft Herman ruim 15 jaar werkzaam als Risk Engineer bij internationale verzekeraars waar hij voor  grote bedrijven, gemeentes, onderwijsinstellingen, etc. risico’s analyseert. Daarvoor was Herman manager Kwaliteit, Arbo en Milieu bij een aantal productiebedrijven. Tegenwoordig is Herman eigenaar van een bedrijf dat risico-analyse software ontwikkelt en verkoopt, zijn bedrijf is gevestigd in het Holtens Ondernemershus.

In zijn vrije tijd fietst, zwemt en loopt Herman hard en geniet daarbij van de mooie Holtense omgeving. Ook gaat hij met zijn kinderen naar sportwedstrijden (hockeyclub Holten) en is hij betrokken bij het onderwijs van zijn kinderen. Bouw en verbouw in en rond zijn huis, restauratie/reparatie van motoren en auto’s zijn ook favoriete bezigheden.

De interesse voor de lokale politiek is voor Herman, als kleinzoon van een voormalig wethouder van de gemeente Holten, sinds een aantal jaren gegroeid. Verbaasd over ontwikkelingen in de gemeente Rijssen-Holten, vooral de wijze waarop besluitvorming tot stand komt, heeft hem er toe gebracht actief te worden in de lokale politiek. “De gemeente moet transparanter en meer rekening houden met de eigengereidheid van de kernen Rijssen en Holten”.

Van het moment dat Herman in de raad zit brengt hij dagelijkse zorgen van de mensen in de gemeente Rijssen-Holten onder de aandacht. “Als mensen met mij contact opnemen horen ze direct van mij en ga ik snel met ze in gesprek. Samen overleggen wat ik kan doen om te helpen. In het ene geval wijs ik ze de weg binnen de gemeentelijke organisatie, in het andere geval breng ik het onderwerp in de raad/commissie ter sprake.”

Een partij zoals D66 met een sociaal liberale signatuur heeft heldere uitgangspunten die veel mensen aanspreekt en goed lokaal zijn in te vullen. Een landelijke democratische partij zoals D66 heeft bovendien de prettige eigenschap dat de lijnen kort zijn en er lokaal inspraak op landelijke punten mogelijk is.

D66 is de partij voor Rijssen en Holten die ziet dat elke kern zijn eigen dynamiek heeft en daar beleid op wil maken. Rijssen-Holtenaren bestaan niet, Rijssen-Holten is niet meer dan een bestuurlijke samenwerking tussen Holten en Rijssen. Samen doen wat je samen kunt doen en laat de kernen Holten en Rijssen hun eigen identiteit behouden.

Ruimtelijke ordening, milieu, bestuur en organisatie