woensdag 11 oktober 2017

D66 Rijssen-Holten en SG de Waerdenborch hijsen regenboogvlag

Op Coming-Outdag, die jaarlijks op 11 oktober plaatsvindt, wordt wereldwijd aandacht besteed aan de gelijke positie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders. Reden voor D66 Rijssen-Holten om met scholengemeenschap de Waerdenborch deze boodschap gezamenlijk kracht bij te zetten.

“Iedereen moet zichzelf kunnen zijn, zich geaccepteerd en (sociaal) veilig voelen. Op school, op straat, op het werk, in de zorg, in de sport, in hun eigen sociale kring of waar dan ook”, is het gedeelde uitgangspunt van D66 en de Waerdenborch. Directeur vmbo Jeroen de Ruiter hees samen met leerlingen Mike Verhoef (12) en Lizzy de Fretes (11) van HV1K de speciale regenboogvlag. Op de vraag of de leerlingen het een goed idee vinden om de vlag te hijsen zei een van hen: “Ja zeker! Want het is belangrijk dat je jezelf kunt zijn. En op de Waerdenborch kan dat!”.

Regenboogvlag

“De regenboogvlag symboliseert dit”, licht Herman Klein Velderman, raadslid van D66 Rijssen-Holten toe. Ruimte en kansen krijgen om het beste uit jezelf en anderen te halen. Dat is waar D66 voor staat. Voor gelijke kansen voor iedereen; ongeacht leeftijd, achtergrond, herkomst, geslacht, seksuele oriëntatie, genderidentiteit, leefvorm of huidskleur. Pas bij gelijke kansen ontstaan de omstandigheden om het beste uit jezelf te halen. ”Iedereen moet vrij zijn om zichtbaar zichzelf te kunnen zijn”, benadrukt ook Jeroen de Ruiter, directeur vmbo van de Waerdenborch.

Het hele jaar door
De Coming Out Dag duurt een dag, maar de boodschap geldt natuurlijk het hele jaar. Klein Velderman: “We maken afspraken met elkaar over inzet op veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie. We hebben allemaal een eigen verantwoordelijkheid om de positie van LHBT’s te verbeteren. Waar veiligheid en sociale acceptatie achterblijft zetten wij ons samen in”. In Rijssen-Holten is nog niet eerder deze vlag gehesen. Klein Velderman: “Super dat de Waerdenborch hiermee een goed voorbeeld wil geven!”.