zondag 11 juni 2017

Gasloos bouwen dichterbij

Dit voorjaar heeft D66 Rijssen-Holten bij het college een plan ingediend dat ervoor moet zorgen dat nieuwe woningen gasloos worden gebouwd en bestaande woningen gasloos worden gemaakt. Bij gasloos bouwen wordt voor de verwarming en het koken geen gas meer gebruikt. Het college heeft vervolgens gekozen voor een minimale aanpak waarbij alleen beperkt voorlichting wordt gegeven.

In Nederland gebruiken we relatief veel gas en dat zorgt voor CO2 uitstoot en opwarming van de aarde. Als in woningen gas wordt vervangen door elektriciteit zorgen we er voor dat huishoudens minder bijdragen aan de CO2-uitstoot. Het is dus belangrijk dat hier aandacht voor komt. Fractievoorzitter Herman Klein Velderman: “Alleen minimale voorlichting vinden wij niet ambitieus genoeg, D66 wil dit veranderen en zal samen met andere politieke partijen vragen om een veel actievere rol van de gemeente waar samen met ontwikkelaars naar de meest duurzame oplossing gezocht wordt”.

Proef in Opbroek
De proef  die in de gemeente met De Goede Woning in de wijk Opbroek wordt gedaan met gasloos wonen sluit perfect aan bij de visie van D66. “Hiermee ligt de ambitieuze variant om gasloos te bouwen een stuk dichterbij”, aldus Klein Velderman.