zondag 21 februari 2016

Wil Rijssen Holten stemmen ontmoedigen bij referendum?

Wil Rijssen-Holten het mensen lastig maken om te gaan stemmen bij het referendum over Oekraïne? Dat vraagt D66- fractievoorzitter Herman Klein Velderman zich af. In de gemeente openen bij het referendum in april 41 procent minder stemlokalen dan bij ‘gewone’ verkiezingen.

In plaats van bij de gebruikelijke zeventien stembureaus kunnen inwoners bij het referendum terecht bij ‘maar’ negen stembureaus. Daar komt nog een mobiel stembureau bij.

D66 heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W over het feit dat in Rijssen-Holten stembureaus zijn samengevoegd voor het referendum. De partij heeft jaren gevochten om een referendum mogelijk te maken en is teleurgesteld over hoe het nu in Rijssen-Holten wordt opgepakt.

‘Vindt het college het referendum een belangrijk democratisch middel dat voor alle inwoners van onze gemeente bereikbaar moet zijn?’, vraagt Klein Velderman aan B en W. Ook wil D66 weten waarom het college heeft besloten om stemlokalen samen te voegen. ‘Als dit een financiële achtergrond heeft, om welk bedrag gaat het dan en waarom heeft het college dan niet de gemeenteraad om een bijdrage gevraagd?’

D66 wil dat Rijssen-Holten het referendum gelijkschakelt met verkiezingen en hier maatregelen voor treft. ‘Dit om de indruk weg te nemen dat de gemeente Rijssen-Holten het voor mensen lastiger maakt om te gaan stemmen.’

Het college heeft nog niet gereageerd op de schriftelijke vragen van D66. Maar in het besluit van B en W werd als motivatie aangevoerd dat er een lage opkomst bij het referendum wordt verwacht. Ook levert het een besparing op van zo’n 4.500 euro ten opzichte van de vorige verkiezingen.

Stuk in Tubantia over referendum