woensdag 10 februari 2016

Bomen beleid

Bomen en planten in de bebouwing zijn niet alleen mooi, maar ook praktisch. Zo  dempen geluid ze, laten temperatuur in de stad dalen,  leggen CO2 vast en vangen fijnstof op. Beplanting op de grond of op daken helpt ook nog om water op te vangen, zodat bij een hevige regenbui het riool niet overbelast raakt.

Gebouwen en bestrating nemen meer zonnewarmte op dan onbebouwde grond. Warmte wordt langer vastgehouden in steen en blijft ook ’s nachts hangen. Vooral bij windstilte leveren uitlaatgassen van auto’s, industriële installaties en airco’s een extra bijdrage aan het opwarmen van de stad.

Voor het karakter van de stad zijn bomen van groot belang, zonder wordt het stadsbeeld kaal en levenloos. In Rijssen zien we daar op het Europaplein een pijnlijk voorbeeld van. Ook de nieuwe centrumring Rijssen heeft behoorlijk ingeleverd qua beeldbepalende bomen, een aantal grote platanen moest het veld ruimen. Tot nu toe hebben we daarvoor enkele kleine bomen op het plein bij de Hogewal voor teruggekregen.

Ook in Holten moest een veelbesproken boom het ontgelden. Hierover heeft u in de lokale media al kunnen lezen dat D66 zich sterk maakt voor het behoud van deze monumentale eik.

Heeft u ideeën hoe bomenbeleid gemaakt moet worden, denk met ons mee en laat uw idee in een reactie achter of stuur een mail.